Lektion 2: Stöd och andning
Datum: 2008-11-20 Tid: 19:53:28
Bakom varje bra röst ligger ett stadigt stöd. Det ska vi skaffa oss nu.
Andningen
Andningen är ett av de absolut viktigaste styrmedel en sångare har. Genom att skaffa dig en god andningsstrategi, kan du leverera ett välanpassat lufttryck till stämbanden.
Dessutom är det en förutsättning för att hålla rösten i god kondition, oavsett hur du tänker använda den.
Stöd
”Stöd! Magstöd! Sjung med magen! Ut med magen! In med magen! Vidga bröstkorgen!” Det finns många uttryck för den muskelaktivitet som sångare utövar i syfte att kontrollera lufttrycket. Men det finns ett överordnat honnörsord: Balans!
En ganska vanlig missuppfattning när det gäller stöd är att man ska vara stenhård i magmusklerna och ta i. I verkligheten handlar det mer om kontroll och som med all teknik så krävs det en större ansträngning i början, än när man blir van och vältränad.
För att andningen ska verka som stöd, måste den servera exakt rätt tryck till struphuvudet i förhållande till önskad ton. För stark muskelaktivitet stjälper mer än hjälper och kan därmed inte betraktas som ett stöd. Likaså är fallet om spänningen i struphuvudet blir stor på grund av för svag muskelaktivitet i andningsapparaten. Stöd ska vara en hjälp, och när du kontrollerar din andning kan den vara ett stöd för struphuvudet. Därför skulle man kunna säga att stöd är kontrollerad andning.
En annan synpunkt på stöd kan vara att man i stort sett vill använda en del av inandningsaktiviteterna även vid utandning. I gommen och svalget, likaväl som i bröstkorg och diafragma, kan det alltså kännas som ett stöd att bibehålla inandningsmusklerna aktiverade när man sjunger.
Det finns många fällor att fastna i när det gäller stöd och andning, men den vanligaste är nog att man tar i för mycket när man sjunger. Om du levererar ett för högt lufttryck får stämbanden kämpa med att hålla tillbaka en del av lufttrycket, samtidigt som de ska producera tonen. Det gör rösten pressad och du blir rösttrött. Strategin bör alltså vara att skapa ett så lågt lufttryck som möjligt, men ändå tillräckligt för den ton du önskar åstadkomma. På ren svenska ska du kunna sjunga de toner du vill, med så lite kraft som möjligt, utan att tonen får ett annat sound än du önskar.
Övning
Denna övning utförs med ett kort tonande ’v’ före vokalen. Det är viktigt att du hinner spänna av i andningsmusklerna mellan varje ton.
Mer av my place
Datum: 2008-11-16 Tid: 17:28:03
Sång
Datum: 2008-11-14 Tid: 06:58:24
Lektion 1: Uppsjungning
Innan vi går in på de svårare sångteknikerna måste vi börja från början, nämligen med att sjunga upp.
Se övningen här
Kom ihåg!
- Om du sjunger varje dag, går det fortare att komma igång; sjunger du mera sporadiskt, tar det längre tid.
- Ju mer du kräver av din röst desto mera noggrant behöver du sköta den.
- Blir du rösttrött när du sjunger upp, gör du fel. Några varningstecken för rösttrötthet kan vara:
- En molande värk i halsen.
- Rethosta.
- Rösten börjar låta spräckt. - Det är naturligt att det rosslar lite grann, när det börjar lossna slem. Harkla inte, utan drick lite vatten och fortsätt sedan uppsjungningen mjukt, så brukar rösten klarna ganska snart.
Varför bör man sjunga upp? Många har ställt sig frågan och det finns ett entydigt svar: Det är nödvändigt för att kunna använda rösten på bästa sätt under lång tid.
Att sjunga är en fysisk aktivitet. Det finns troligen inte många idrottare som inte värmer upp och stretchar inför en tävling. Konsekvenserna av en utebliven uppvärmning skulle bli sträckningar, bristningar och kanske smärtsamma led- och muskelproblem. Sångare är elitidrottare med rösten som inriktning och bör träna och sköta sin röst på samma sätt som en idrottsman tar hand om sin kropp.
En komplett uppvärmning inkluderar att komma i gång i kroppen med andning och stretch, röstmassage och själva uppsjungningen. I denna komprimerade sångskola nöjer vi oss med att sjunga upp eftersom själva övningsmängden inte är så krävande.
Påfrestningarna på rösten varierar från dag till dag beroende på om du använder rösten mycket (konsert, repetition, föredrag eller seminarier) eller inte alls. Det är därför svårt att ge generella regler för hur uppsjungningen ska gå till, hur lång tid den tar och när den bör äga rum i förhållande till sångtillfället.
Det finns olika tumregler att tillgå som kan vara till hjälp i sökandet efter den egna optimala uppsjungningsstrategin. Exempelvis: "kort sånginsats - lång uppsjungning, lång sånginsats - kort uppsjungning" eller "sluta alltid uppsjungningen med en övning som går uppifrån och ned".
Övning
Vi börjar med en övning som jag anser ger den bästa uppsjungningen utan att rösten "slits ned". Övningarna består av ljud som åstadkoms genom att man skapar en extra sluss (förträngning) för luften. Stämbanden (som ju är den första slussen) avlastas, när vi skapar en sluss till med hjälp av läppar och tunga. Genom den extra slussen tvingas stämbanden göra stora rörelser, som i sin tur producerar mycket värme. Alltså maximal uppsjungning med minimalt slitage.
mkej.
Må han va den c00laste killen
Datum: 2008-11-07 Tid: 06:51:17
Nu går ja snart av mitt nattskift. Ska bli skönt att få åka hem o sova!
Så mysigt o säga "hem" numera. Mitt eget!
<3
Datum: 2008-11-07 Tid: 01:58:46
BIG-HEARTVi får aldrig ta slut!
För mig är du änglar, regnbågar och vackra minnen.
Sötnos
My place
Datum: 2008-11-06 Tid: 17:23:01
Falufolket
Datum: 2008-11-02 Tid: 23:53:51
Fick lite söta bilder på mitt kusinbarn idag.
Ett riktigt charmtroll är vad hon är!
Tack Emelie & Jens.
Idol 2008
Datum: 2008-11-01 Tid: 06:01:50
Hjärtslag
Datum: 2008-11-01 Tid: 03:05:39